FILOSOFIA NA ESCOLA CONTEMPORÂNEA
O DESPERTAR DE UM PENSAMENTO CRÍTICO E REFLEXIVO
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v6i1.2556Keywords:
Escola; Filosofia; Pensamento Crítico; Pensamento Reflexivo.Abstract
The dynamics of becoming, reflected in a special way in contemporary times, impacts the educational process, which finds itself faced with new challenges essential to the establishment of its objectives and practices. This article aims to verify the need for reflection on the teaching of Philosophy in contemporary schools and in the classroom in a constructive and reflective way, so that the results impact on the “modus vivendi” of students and produce results in their lives, school community and society. The methodology used was through exploratory bibliographic research, through renowned authors such as Aranha, Kant and Arendt. With this investigation we can conclude that the teaching of Philosophy plays a vital role in the formation of conscious and active citizens, capable of promoting positive changes in their lives and in society as a whole. Keywords: School; Philosophy; Critical Thinking; Reflective Thinking.
References
ARANHA, M. L. A. Filosofia da educação. 2. ed., São Paulo: Moderna,1996.
ARANHA, M. L. A.; MARTINS, M. H. P. Filosofando: Introdução á Filosofia. 3.ed. São Paulo, Moderna, 2003.
ARENDT, H. Compreensão e política. In: ARENDT, H. A dignidade da política. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, p. 39-53, 1993.
BRASIL. Lei nº 11.684, de 2 de junho de 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11684.htm. Acesso: 10 jun. 2024.
BRASIL. Casa Civil. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm > Acesso em: 23 fev. 2023.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União. Brasília. 5 out. 1988. Disponível em: < Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm > Acesso em: 02 jun. 2024.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC; SEMTEC, 2002.
CERLETTI, A. O ensino de Filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica, 2008
CUNHA, J. Auri. Filosofia; iniciação à investigação filosófica. São Paulo: Atual, 1992.
FERREIRA, A. C; BRISKIEVICZ, D. A; FERREIRA, S. A. B. Desafios na Tessitura do Filosofar: A prática da docência no Ensino Médio. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 34, p. 01-21, 2018. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/edur/a/SjXMGjLSsjxgzvHGK7vCtcm/?format=pdf&lang=pt> . Acesso em: 05 de mar. 2024.
GALLO, S. Ética e cidadania: caminhos da filosofia. Campinas, Papirus, 2016.
KANT. Lógica. Rio de Janeiro, Tempo Brasileiro, 1992, p. 41.
MARÍAS, J. História da Filosofia. São Paulo: M. Fontes, 2004.
ROCHA, R. P. da. Ensino de Filosofia e currículo. Petrópolis: Vozes , 2008.
XAVIER. D. J. O conceito de tolerância em Paul Ricoeur. Rever, São Paulo, ano 17, n. 3, set./dez. 2017. Disponível em: < encurtador.com.br/hR059> Acesso em: 05 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.