EFFECTS OF PHYSIOTHERAPY ON THE NEUROPSYCHOMOTOR DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH ASD.
EFFECTS OF PHYSIOTHERAPY ON THE NEUROPSYMOTOR DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH ASD
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.2419Keywords:
physiotherapy, autism, TEAAbstract
Summary
Autism Spectrum Disorder (ASD) is a global neurodevelopmental disorder of children, multifactorial in nature, with specific clinical characteristics, presenting motor deficits, cognitive delays and impairments in communication and social interaction. Even though the child may have all weaknesses, they can be included in special programs to be rehabilitated, helping them to be integrated into social life. Physiotherapy has been extremely important for reducing dependence or even gaining independence for these children. In the rehabilitation of children with ASD, physiotherapy, through its resources and assisted activity, has demonstrated improvements in neurological functioning at a cognitive, affective and motor level. The objective of the present work is to evaluate the psychomotor repercussions of applying physiotherapeutic procedures in children with ASD. This is a literature review through data collection on the importance of physiotherapy in the development of children with ASD. Data collection was carried out from January to February 2024, selecting articles in accordance with the proposed subject.
References
REFERÊNCIAS
ALCÂNTARA, B. C., et al. Tratamento Neuroevolutivo: Conceito Bobath. Seção II. Abordagens e Técnicas de Tratamento, 2010.
AZEVEDO, A.; GUSMÃO, M. A importância da fisioterapia motora no acompanhamento de crianças autistas. Revista Eletrônica Atualiza Saúde, Salvador, v. 3, n. 3, p. 76-83, jan./jun. 2016.
Anjos, C. C., et. al. (2017) Perfil psicomotor de crianças com Transtorno do Espectro Autista em Maceió/AL. Revist. Port.: Saúde e Sociedade. 2(2), 395-410.
BRANDENBURG, C.; MARTINS, A. B. T. Fisioterapia: história e educação. XI Encontro Cearense de História da Educação I-Encontro Nacional do Núcleo e História e Memória Da Educação, 2012. ISBN978-85-8126-016.
FERNANDES, C. R.; SOUZA, W. A. A. A. de; CAMARGO, A. P. R. Influência da
fisioterapia no acompanhamento de crianças portadoras do TEA (transtorno do espectro autista). Revista Hígia, v. 5, n. 1, p. 52-68, 2020.
Lima, S.O., et al. (2021) Práticas pedagógicas: contribuindo para a formação do aluno com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Research, Society and Development.
Fonseca, V. R. (2021) O Tratamento dos transtornos autísticos. Rev Psiq Ciên Vid, ano VIII, n. 78.
GAIA, B.L.S; FREITAS, F.G.B. Atuação da fisioterapia em crianças com transtorno do espectro autista (TEA): uma revisão literária. Revista Diálogos em Saúde. v.5, n.1, p.11-24, jan/jun-2022. Disponível em: https://periodicos.iesp.edu.br/index.php/dialogosemsaude/article/view/522.
GESCHWIND, D. Avanços no Autismo. Revista de Medicina, v. 60, p. 367-380. Califórnia – EUA, 2013.
KRUGER, Gabriele Radünz; SILVEIRA, Jennifer Rodrigues and MARQUES, Alexandre Carriconde. Motor skills of children with autism spectrum disorder. Rev. bras. cineantropom. desempenho hum. [online]. 2019, vol.21 [cited 2020-06-04], e60515.
Mascotti, T. S. et al. (2019) Estudos brasileiros em intervenção com individuos com transtorno do espectro autista: revisão sistemática. Rev Inter Psic. 12(1), 107-124..
MAGAGNIN, T. et at. Experience report: multidisciplinary intervention for selective eating in autism spectrum disorder. Revista Brasileira de Psicologia, v. 13, n. 43, p. 114-127, 2019.
MARQUES, A. J. R. Atuação da fisioterapia motora no desenvolvimento de crianças com transtorno do espectro autista. Fortaleza- CE, 2019.
Oliveira, J.D.P., et.al. (2018) Intervenção fisioterapêutica no transtorno do especto autista. Rev Fisiot Bras. v.19, n.5, 2018, p.266-271.
PAGNUSSAT, Aline de Souza. Atividade eletromiográfica dos extensores de tronco
durante manuseio pelo Método Neuroevolutivo Bobath. Fisioter Mov, v. 26, n. 4, p. 855-62, 2013.
Santos, A.F.R. (2021) Aspectos do desenvolvimento do portador de transtorno do espectro autistas e as contribuições da fisioterapia: revisão integrativa. Paripiranga, 2021.
SANTOS, Gislainne Thaice da Silva; MASCARENHAS, Millena Santana; OLIVEIRA, Erik Cunha de. A contribuição da fisioterapia no desenvolvimento motor de crianças com transtorno do espectro autista. Cad. Pós-Grad. Distúrb. Desenvolv., São Paulo , v. 21, n. 1, p. 129-143, jun. 2021 .
Silva, C. C., & Elias, L. C. S. (2020) Instrumentos de Avaliação no transtorno do Espectro Autista: Uma Revisão Sistemática. Avaliação neurológica. 2020, p. 189-197. Souza, L. L.(2016) Análise da pressão plantar da marcha de autista por dinâmica simbólica otimizada por algoritmo genético. Universidade de Brasília, DF, 2016.
Steyer, S. et al. (2018) Importância da Avaliação de Programas de Capacitação para Identificação dos Sinais Precoces do Transtorno do Espectro Autista – TEA. Trends Psychol.,v. 26, nº3, p.1395-1410. Ribeirão Preto, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.