The impact of the covid-19 pandemic on the quality of learning of nursing students

Authors

  • Sandra Helena de Lima Pereira Costa UNITPAC
  • Ana Vitoria Gonçalves de Souza Centro Universitário Tocantinense Presidente Antônio Carlos - UNITPAC
  • Ana Vitoria Gonçalves de Souza Centro Universitário Tocantinense Presidente Antônio Carlos - UNITPAC
  • Andressa Gonçalves de Souza Centro Universitário Tocantinense Presidente Antônio Carlos - UNITPAC

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.2400

Keywords:

aprendizado, enfermagem, pandemia, covid-19

Abstract

Introduction: The COVID-19 pandemic has been responsible for the deaths of thousands of people and a time of great terror for human beings. During this period, individuals had to adapt, as social distancing was necessary to prevent the spread of the disease and the mass death of the population. As a result, educational institutions had to adopt new learning methods that made up for the deficit caused by the quarantine, opting for distance education where students attended classes that would previously be in college in person, at their homes from devices connected to the internet. Objective: To describe complications in teaching during the height of COVID 19 and the consequences of a global pandemic on the lives of nursing students. Methodology: This is an integrative literature review study.

Keywords: Learning; Nursing; Pandemic: COVID-19.

References

ACRANI, Gustavo Olszanski. Et al. Realização de medidas preventivas contra SARS-CoV-2/Covid-19: um estudo transversal em Passo Fundo, RS. Cadernos Saúde Coletiva, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadsc/a/j99Mt48qQ5mYvC7wcnsqgFC/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 07 mai. 2024.

AFFONSO, Suselei Bedin; QUINELATO, Eliane. Educação a Distância: Algumas Considerações a Respeito do Autogerenciamento da Aprendizagem pelos Estudantes. Ead em foco Revista cientifica em Educação á distancia, v.4, n. 2, 2014. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/o-ensino . Acesso em: 22 mar. 2024.

ALVES, Evaldo de Lelis. Educação à distância: dificuldades e facilidades na qualificação de enfermeiros. Escola de enfermagem, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-9DTGFS/1/tcc_final2.pdf .Acesso em: 22 abr. 2024.

ALVES, Suzana Pereira et al. Impactos da pandemia da COVID-19 no ensino teórico-prático da graduação em enfermagem. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 4. Disponível em: https://search.app.goo.gl/cFf2hB7. Acesso em: 25 abr. 2024.

AQUINO, Estela Maria L. et al. MEDIDAS DE DISTANCIAMENTO SOCIAL NO CONTROLE DA PANDEMIA DE COVID-19: POTENCIAIS IMPACTOS E DESAFIOS NO BRASIL. Revista Ciência e Saúde Coletiva, v. 25, n. 6, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/4BHTCFF4bDqq4qT7WtPhvYr/?lang=pt#ModalScimago . Acesso em: 07 mai. 2024.

AUGUSTO, Cláudia, et al. O impacto do isolamento devido à COVID-19 em estudantes de enfermagem. Revista de Enfermagem Referência, v.1, n. 2, 2023. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/referencia/article/view/30994/version/27470 . Acesso em: 8 mar. 2024.

AZEVEDO, A.C.S. et al. Experiências e Desafios dos Alunos de Enfermagem no Aprendizado Remoto em Meio à Pandemia de COVID-19. X conepe, p. 1-5, 2023. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/conepe/article/view/23144 . Acesso em: 10 mai. 2024

ANDRADE, Camila da Silva et al. Impactos na vida acadêmica pela pandemia da COVID-19 em estudantes de enfermagem de uma universidade particular do Rio de Janeiro. Global academic nursing journal, v. 3, p. 1-10, 2022. Disponível em: https://www.globalacademicnursing.com/index.php/globacadnurs/article/view/434/674 . Acesso em: 10 mar. 2024.

BARBOSA, Renata de Faria et al. Ensino remoto emergencial: desafios e estratégias. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–22, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36896 . Acesso em: 05 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde, Conselho Nacional de Saúde. Brasil confirma primeiro caso do novo coronavírus, porém não há motivo para pânico. Brasil, 2020. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/ultimas-noticias-cns/1042-brasil-confirma-primeiro-caso-do-novo-coronavirus-porem-nao-ha-motivo-para-panico . Acesso em: 25 fev. 2024.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. nº 53, 18.03.2020, Seção 1, p.39. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portaria-mec-343-2020-03-17.pdf . Acesso em: 05 mar. 2024.

BERNARDINO, Wêndson Cavalcante; FILHO, Edimar VilaRouca. Ensino remoto nos cursos de enfermagem durante a pandemia do covid-19. Revista cientifica Escola de Saúde Publica, v.16 n.3, 2022. Disponível em: https://research.ebsco.com/c/ycsl7i/viewer/pdf/tjemu4364b . Acesso em: 10 mar. 2024.

CAPELLARI, Claudia et al. Formação de enfermeiros durante a pandemia de COVID-19 no extremo sul do Brasil: estudo transversal. Revista research, p1-8, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/xXPWm4gY4cLqKxXkcMVwxqn# . Acesso em: 10 mar. 2024.

COQUEIRO, Naiara Porto da Silva; SOUSA, Erivan Coqueiro. A educação a distância (EAD) e o ensino remoto emergencial (ERE) em tempos de Pandemia da Covid 19. Brazilian Journal of Development, v.7, n.7, p1-15, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/32355 . Acesso em: 16 abr. 2024.

CORREA, Jhonata, et al. ENSINO SUPERIOR EM ENFERMAGEM EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19. Recima21 - Revista Científica Multidisciplinar - Issn 2675-6218, Pará, v. 2, n. 7, p. 1-22, 2021. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/560 . Acesso em: 05 abr. 2023.

FERNANDES, Sâmara Fontes et al. O Uso do Ensino Remoto Emergencial Durante a Pandemia da Covid-19: Experiência de Docentes na Educação Superior em Enfermagem. Revista saúde em redes, v. 7, p. 1-10, 2021. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/3239/608 . Acesso em: 22 mar. 2024.

FMUSP (São Paulo) (org.). COVID-19: dicas e cuidados para enfrentar a pandemia. 2020. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lis-47510 . Acesso em: 18 mar. 2024.

GARCIA, Rafael Vilas Boas et al. Ensino Remoto Emergencial: práticas educacionais e percepções docentes. Educação & Realidade, v. 48, p. 1-24, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/G8Gjnrrm4Ry4Mp35BJk7yQb/# . Acesso em: 25 abr. 2024.

JOYE, Cassandra Ribeiro et al. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 9, n. 7, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/4299/3757/20309 . Acesso em: 11 fev. 2024.

MICHEL, Alexandra, et al. Undergraduate nursing students’ perceptions on nursing education during the 2020 COVID-19 pandemic: a national sample. Nursing Outlook, v. 69, n. 5, p. 903-912, 2021. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0029655421001305 . Acesso em: 15 mar. 2024.

MOREIRA, Cristiane de Lima; TONON, Thiarles Cristian Aparecido. Desafios de estudantes concluintes do curso de bacharelado em enfermagem, diante do estágio supervisionado e a pandemia da Covid-19. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 7. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/16640/14761/210964 .Acesso em: 06 mai. 2024.

NASCIMENTO, Anália Andréia de Araújo et al. Repercussions of the COVID-19 pandemic on Nursing training: A Scoping Review. Revista Latino-Americano de Enfermagem 2023. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10202229/pdf/1518-8345-rlae-31-e3911.pdf . Acesso em: 14 mar. 2024.

NASCIMENTO, Leila Cristine et al. A pandemia muda o quotidiano e modos de viver: tecnossocialidade e experiências de usuários/famílias. Revista Brasileira Enfermagem, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/BVkmSbdS7fL3McKyDKh8yqz/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 06 mai. 2024.

ÖZKAN, İlknur et al. The Experiences of Nursing Students towards Distance Education during the COVID-19 Pandemic. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), v. 5 p. 1-12, 2020. Disponível em: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1786802 . Acesso em: 02 mar. 2024.

PALOMINO, Cecilia Leon. Impact of the COVID-19 pandemic on the nursing students' education in a public university in Colombia. 2022. 15 f. Universidade de Antioquia, Colombia, 2023. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1426068 . Acesso em: 02 abr. 2024.

PEREIRA, Danilo Moreira et al. ENSINO REMOTO EMERGENCIAL E A FORMAÇÃO EM ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA DO COVID-19: UMA REVISÃO NARRATIVA. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 12, n. 14, 2023. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/44401/35607/465867 .Acesso em: 07 mai. 2024.

PISSAIA, Luís Felipe; COSTA, Arlete Eli Kunz da. Pandemia da covid-19: percepções de estudantes de enfermagem sobre o seu ensino. Oikos: Família e Sociedade em Debate, v. 32, n. 1, p. 148-164, 202. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/oikos/article/view/ 11312. Acesso em: 11 mar. 2024.

PORTO, Paloma; BATISTA, Ricardo dos Santos. Fundação Rockefeller e Saúde Global: história e historiografia em entrevista com Marcos Cueto. Revista história debates e tendencias, v. 21, p.1-17, 2021. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rhdt/article/view/12859/ 114116068. Acesso em: 04 mar. 2024.

RODRIGUES, Juliana Zenaro et al. A importância da aula prática na formação do profissional de enfermagem: um relato de experiência. Revista Panorâmica online, v. 19, p. 1-12, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/ 629. Acesso em: 03 mar. 2024.

ROOD, Linda et al. Student nurses' educational experiences during COVID-19: A qualitative study. Nurse Education Today, v. 119, p. 1-7, 2022. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691722002982.Acesso em: 12 abr. 2024.

SANTOS, Maiara Araújo Ribeiro dos; GODOY, Rosa Maria Mendes de. O ensino remoto emergencial em tempos de covid-19. Revista educação pública, v. 4, p. 1-7, 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/11/o-ensino-remoto-emergencial-em-tempos-de-covid-19 .Acesso em: 11 mar. 2024.

SANTIAGO, Beatriz Maria dos Santos et al. DIFICULDADES EDUCACIONAIS DE ESTUDANTES DE ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA DA COVID-19: RELATO DE EXPERIÊNCIA. Revista de enfermagem da UFPI, v. 10, p. 1-7, 2021. Disponível em: file:///C:/Users/Isla%20Gabriela/Downloads/814-Texto%20do%20Artigo-2673-2-10-20210413%20(3). pdf. Acesso em: 12 fev 2024.

SILVA, Jéssica Guimarães da et al. IMPACTO DA PANDEMIA DA COVID-19 NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM DO GRADUANDO DE ENFERMAGEM. recisatec - revista científica saúde e tecnologia v. 1 p. 1-17, 2021. Disponível em: https://recisatec.com.br/index.php/recisatec/article/view/50. Acesso em: 25 mar. 2024.

TOMÁS, Maria Carolina et al. PANDEMIA DA COVID-19 E ADOÇÃO DO ENSINO REMOTO: DIFICULDADES DE ALUNOS DE UMA UNIVERSIDADE PRIVADA. Em sociedade, Minas Gerais, v. 3 n. 2, 2021. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/emsociedade/article/view/28187. Acesso em: 07 mai. 2024.

TONHOM, Sílvia Franco da Rocha et al. Formação de enfermeiros centrada na prática profissional: percepção de estudantes e professores. Revista Gaúcha

de Enfermagem, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/5Mv39yJbv4hwc8CY7bRfPnQ/?format=pdf . Acesso em: 19 abr. 2024.

WHO. Statement on the Second Meeting of the International Health Regulations Emergency Committee (2005) on the Outbreak of the Novel Coronavirus (2019-nCoV) World Health Organization, 2020.Disponível em: https://www.who.int/news/item/30-01-2020-statement-on-the-second-meeting-of-the-international-health-regulations-(2005)-emergency-committee-regarding-the-outbreak-of-novel-coronavirus-(2019-ncov) . Acesso em: 01 mar. 2024.

Published

2024-05-29

How to Cite

de Lima Pereira Costa, S. H., Gonçalves de Souza, A. V. ., Gonçalves de Souza, A. V. ., & Gonçalves de Souza, A. . (2024). The impact of the covid-19 pandemic on the quality of learning of nursing students. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 5(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.2400