DOMINOES OF EQUATIONS: PLAYFUL RESOURCE FOR LEARNING ALGEBRA IN A PUBLIC SCHOOL IN THE CITY OF PARAÍSO DO TOCANTINS-TO

Authors

  • Kênia de Castro da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins
  • Rayanne de Freitas Cruz Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Tocantins
  • Sérgio Luis Melo Viroli Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v4i1.2315

Keywords:

learning difficulty, game, dyscalculia

Abstract

Algebra is a mathematical content that requires an intense level of abstraction, due to numerical values ​​expressed in literal form, that is, the use of letters to express numerical values, which may not present meaning for the majority of students, a situation that can cause considerable decline in learning, leading to a misunderstanding of school mathematical content. Given the context, the research aimed to use and evaluate the domino game of 1st degree equations to assist the teaching-learning process in the classroom. The study was developed quantitatively, aiming to evaluate a game developed to help learning first-degree equations. The game was applied in the month of August, in a class, with 40 students, from the 1st year of High School, in the morning, lasting 50 minutes, in a public school located in the city of Paraíso do Tocantins, State of Tocantins. After using the game, students were invited to answer a questionnaire with the following 3 (three) closed and 2 (two) open questions. The diagnosis and analysis of the application of the domino game of 1st degree equations demonstrate that the playful approach carried out presented values ​​equal to or greater than 70% in all questions questioned, showing good acceptance and contributing to significant learning about the algebra content studied. The Dominoes game of 1st grade equations provided a situation of socialization in a relaxed and interactive environment, generating contextualized learning that was closer to the student's daily life. Therefore, the use of playful activity was an auxiliary strategy of great relevance for learning and maintaining the study of algebra and basic mathematical operations, supporting the teacher to contextualize the content and motivate students.

References

CARDOSO, V.C.; SILVA, J.H. da. A utilização do dominó como recurso para o ensino das quatro operações para uma turma do sexto ano do Ensino Fundamental. Revista Educação Pública, v. 21, nº 33, 31 de agosto de 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/33/a-utilizacao-do-domino-como-recur

so-para-o-ensino-das-quatro-operacoes-para-uma-turma-do-sexto-ano-do-ensino-funda

mental. Acesso em: 3 jan. 2024.

CRUZ, R. DE F.; VIROLI, S. L. M.; PEREIRA, P. V. D.; OLIVEIRA, F. E. F.; FILHO, A. D. P. Use of dominoes as a learning resource for mathematical operations: experience with 6th grade students in a public school. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DAS LICENCIATURAS, 10, Recife, 2023. Anais eletrônicos [...]. Recife, p.1-6, 2023.

MASSA, L. S.; RIBAS, D. Uso de jogos no ensino de Matemática. In: OS DESAFIOS DA ESCOLA PÚBLICA NA PERSPECTIVA DO PROFESSOR PDE. Secretaria de Estado da Educação Paraná. Cadernos do programa de Desenvolvimento Educacional. Curitiba, v.1, 2016. ISBN 978-85-8015-039-1., v. I, 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/ portals/cadernospde/pde

busca/producoes_pde/2016/2016_artigo_mat_unicentro_deucleiaribas.pdf. Acesso em: 14 jan. 2024.

MELO, C. H. da C.; LIMA, C. N. de. A importância dos jogos no ensino de Matemática no Ensino Fundamental II. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, nº 39, 18 de outubro de 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.

edu.br/artigos/22/39/a-importancia-dos-jogos-no-ensino-de-matematica-no-ensino-fundamental-ii. Acesso em: 5 jan. 2024

OLIVEIRA, C. G. de. Um estudo da equação do primeiro grau e suas diferentes representações: resultados da intervenção realizada com alunos do 8º ano do ensino fundamental. In: OS DESAFIOS DA ESCOLA PÚBLICA NA PERSPECTIVA DO PROFESSOR PDE. Secretaria de Estado da Educação Paraná. Cadernos do programa de Desenvolvimento Educacional. Curitiba, v.1, 2016. ISBN 978-85-8015-039-1. Disponível em: https://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/con

teúdo/ conteudo.php?conteudo=612

PEREIRA, C. A.; SANDMANN, A. Dificuldades do ensino da álgebra no ensino fundamental: algumas considerações. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia. v.8, n.17, 2017. DOI. 95/recit.v8i17.5047

ROSADA, A. M. C. A importância dos jogos na educação matemática no ensino fundamental. Medianeira. Monografia Especialista em Educação Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR, Medianeira. 2013 Disponível em: https://re

positorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/20718/2/MD_EDUMTE_2014_2_1.pdf. Acesso

Acesso em: 10 fev. 2024.

SANTOS, R. A. B. dos; ANDRADE, C. S. de; JUCÁ, J. M. B.; BARRETO, C. da C. A utilização de jogos como ferramenta auxiliar no ensino da Matemática. Revista Educação Pública, v. 21, nº 42, 23 de novembro de 2021. Disponível em: https://educa

caopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/42/a-utilizacao-de-jogos-como-ferramenta-auxili

ar-no ensino-da-matematica. Acesso em: 5 jan. 2024

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. rev. atual. São Paulo: Cortez, 2016.

SILVA, E. S. O uso de jogos no ensino de álgebra: uma experiência nos anos finais do nível fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso Licenciatura em Matemática. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2020a. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/17304/1/ESS23042020.pdf. Acesso em: 20 jan. 2024

SILVA, D. K. F. A confecção e a aplicação do jogo dominó algébrico em uma turma do 7º ano do ensino fundamental de uma escola do município de Dois Riachos-AL para aprendizagem de equações do primeiro grau: um estudo de caso. Trabalho de Conclusão de Curso Licenciatura em Matemática. Universidade Federal de Alagoas. Dois Riachos, 2020b. Disponível em: https:// www.repositorio.ufal.

br/handle/123456789/8664. Acesso em 19 jan.2024.

SILVA, R. N. da. Álgebra e aritmética no ensino fundamental: um estudo de como ensiná-las de forma integrada e com base em significados. 2007. Disponível em https://docplayer.com.br/6592672-Algebra-e-aritmetica-no-ensino-fundamental-um-estudo-de-como-ensina-las-de-forma-integrada-e-com-base-em-si

gnificados.html. Acesso em: 02 fev. 2024.

SILVA, E. A.; LIMA, V.A.F. de. Discalculia e problemas familiares que interferem no processo de aprendizagem da matemática. CONTRAPONTO: Discussões científicas e pedagógicas em Ciências, Matemática e Educação. Vol.4, N.6, 2023. DOI: https: //doi.org/10.21166/ ctp.v4i6.3524 DOI: https://doi.org/10.21166/ctp.v4i6.3524

SOUZA, J. M. P.; SALVADOR, M. A. S. O lúdico e as metodologias ativas: possibilidades e limites nas ações pedagógicas. In. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6., Fortaleza, 2019. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza, 2019. Disponível em https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABA

LHO _E V127_MD1_SA8_ID6487_13082019182354.pdf. Acesso em 15 jan. 2024.

UNESP. Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas - Câmpus de São José do Rio Preto. Departamento de Matemática. Brincando com Divisores. 2013. Disponível em: https://www.Ibilce.unesp.br/#!/departamentos/matematica/extensao

/lab-mat/jogos-no-ensino-de-matematica/6-ao-9ano Acesso em: 10 jan. 2024.

Published

2024-05-14

How to Cite

de Castro da Silva, K., de Freitas Cruz, R., & Melo Viroli, S. L. . (2024). DOMINOES OF EQUATIONS: PLAYFUL RESOURCE FOR LEARNING ALGEBRA IN A PUBLIC SCHOOL IN THE CITY OF PARAÍSO DO TOCANTINS-TO. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 4(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v4i1.2315