PROGRAMA DE PROMOÇÃO DE HABILIDADES SOCIAS E SENTIDO DA VIDA:
ESTUDO DE VIABILIDADE
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v3i3.2219Keywords:
adolescentes; habilidades sociais; sentido e busca de sentido da vida; promoção da saúde escolar; estudo de viabilidade.Abstract
Adolescence is a period of transformations and the search for an identity, and it's important to offer resources that support the mental health of adolescents. In this context, promoting social skills, meaning, and the search for meaning in life can act as resources that serve as protective mechanisms for the individual. The present study aimed to verify the feasibility of a program to promote social skills, meaning, and the search for meaning in life in adolescents. Eleven students from the final years of elementary school in a town in the interior of São Paulo participated. The instruments used were the Social Skills Inventory for Adolescents, the Meaning in Life Questionnaire, the Brazil Criterion Questionnaire, a Field Diary, and the Zoe Program. This was a feasibility study (descriptive and with repeated measures). The program was applied online, over 12 weeks, with each session lasting one and a half hours. The results indicated adequacy in the items of feasibility evaluated among which were gains for the participants in the variables evaluated by repeated measures. It is concluded that the program can contribute important resources to adolescents and can be applied in partnership with educational institutions.
References
ABREU, S.; BARLETTA, J. B.; MURTA, S. G. Prevenção e promoção em saúde mental: pressupostos teóricos e marcos conceituais. In MURTA, S. G.; LEANDRO-FRANÇA, C.; SANTOS, K. B. dos; POLEJACK, L. (org). Prevenção e Promoção em Saúde Mental: fundamentos, planejamento e estratégias de intervenção. Novo Hamburgo: Sinopsys, 2015, pp. 54-74.
BAUMEL, W. T.; CONSTANTINO, J. N. Implementing Logotherapy in Its Second Half-Century: Incorporating Existential Considerations Into Personalized Treatment of Adolescent Depression. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, v. 59, n. 9, p. 1012-1015, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.06.006. Acesso em: 24 out 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.06.006
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
DELL’ AGLI, B. A. V.; OLIVEIRA, R, de C.; VIEIRA, K. E.; YAEGASHI, S. F. R.; CAETANO, L. M. Indicadores de bem-estar subjetivo e a relação com o desempenho escolar e comportamental em adolescentes. Notandum, v. 58, p. 97-117, dez 2021. Disponível em: https://doi.org/10.4025/notandum.vi58.58473. Acesso em: 10 jan 2022. DOI: https://doi.org/10.4025/notandum.vi58.58473
DAMÁSIO, B. F.; KOLLER, S. H. Meaning in Life Questionnaire: Adaptation process and psychometric properties of the Brazilian version. Revista Latinoamericana de Psicología, v.47, n. 3, p. 185–195, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rlp.2015.06.004. Acesso em: 04 ago 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rlp.2015.06.004
DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. A importância das tarefas de casa como procedimento para a generalização e validação do treinamento de habilidades sociais. In: Guilhardi, H. J.; Aguirre, N. C. (org.). Primeiros passos em análise do comportamento e cognição. 1. Ed. Santo André: ESETec Editores Associados, 2005, p. 56-74.
DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Inventário de habilidades sociais para adolescentes (IHSA-Del-Prette): manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2009.
DEL PRETTE, Z.; DEL PRETTE, A. Base conceitual, valores e compromissos no campo das habilidades sociais e relações interpessoais: conceptual basis, values and comprimises in the field of social skills and interpersonal relashionships. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, v. 19, n. 2., 2023. Disponível em: https://doi.org/10.54399/rbgdr.v19i2.6997. Acesso em: 3 set 2019. DOI: https://doi.org/10.54399/rbgdr.v19i2.6997
DURGANTE, H.; DELL´AGLIO, D. D. Critérios metodológicos para a avaliação de programas de intervenção em psicologia. Avaliação Psicológica, v. 17, n. 1, p. 155-162, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15689/ap.2017.1701.15.13986. Acesso em: 20 jul 2023. DOI: https://doi.org/10.15689/ap.2017.1701.15.13986
FRANKL, V. E. O sofrimento humano: fundamentos antropológicos da psicoterapia. Tradução: R. Bittencourt e K. Bocarro. São Paulo: É Realizações, 2019.
FOGAÇA, F. F. S.; TATMATSU, D.; COMODO, C. N.; DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. O desenvolvimento de habilidades sociais na adolescência como ápice comportamental. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 21, n. 2, p. 217–231, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v21i2.1162. Acesso em: 10 jan 2024. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v21i2.1162
GOLSHIRI, P.; MOSTOFI, A.; ROUZBAHANI, S. The effect of problem-solving and assertiveness training on self-esteem and mental health of female adolescents: a randomized clinical trial. BMC Psychol, v. 11, n. 1, p. 106, 9 apr 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s40359-023-01154-x. Acesso em: 10 jan 2024. DOI: https://doi.org/10.1186/s40359-023-01154-x
FUSAR-POLI, P.; PABLO, G. S. DE; MICHELI, A. DE; NIEMAN, D. H.; CORRELL, C. U.; KESSING, L. V.; PFENNIG, A.; BECHDOLF, A.; BORGWARDT, S.; ARANGO, C; VAN AMELSVOORT, T. What is good mental health? A scoping review. European Neuropsychopharmacology, v. 31, p. 33-46, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.euroneuro.2019.12.105. Acesso em: 20 mar 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.euroneuro.2019.12.105
PENNA-DE-CARVALHO, A.; COIMBRA, S.; GATO, J.; LEME, V. Social skills, family support and school climate among sixth grade students. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. 10, n. 1, p. 76–94, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.17979/reipe.2023.10.1.9538. Acesso em: 20 mar 2022. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2023.10.1.9538
KASLER, J.; WHITE, G. W.; ELIAS, M. J. Evaluation of the meaning of life program in Israel. Peabody Journal of Education, v. 88, n. 2, p. 243–260, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1080/0161956X.2013.775880. Acesso em: 16 out 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/0161956X.2013.775880
OLIVEIRA, W. A. de; SILVA, J. L. da; ANDRADE, A. L. M.; MICHELI, D. D.; CARLOS, D. M.; SILVA, M. A. I. A saúde do adolescente em tempos da COVID-19: scoping review. Cadernos de Saúde Pública [online], v. 36, n. 8, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311X00150020. Acesso em: 29 fev 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00150020
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Diretrizes sobre intervenções de promoção e prevenção em saúde mental para adolescentes.Brasília, D.F.: OPAS; 2023. Disponível em: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/57453/9789275727133_por.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 29 fev 2024.
PAPALIA, D.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento Humano. 12ª ed. Porto Alegre: AMGH, 2013.
PEREIRA, L. B.; DONATO-OLIVA, A.; PELUSO, M. L. Intervenções em TCC baseada na internet com adolescentes: uma revisão sistemática. Rev. bras. ter. cogn., v. 17, n. 2, p. 87-95, dez 2021. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbtc/v17n2/v17n2a03.pdf. Acesso em: 29 fev 2024. DOI: https://doi.org/10.5935/1808-5687.20210013
ŞANLI, E.; ERSANLI, K. The effects of psycho-education program based on logotherapy for the development of a healthy sense of identity in emerging adulthoods. Curr Psychol, v. 40, p .4173–4188, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12144-020-01009-3. Acesso em: 29 fev 2024. DOI: https://doi.org/10.1007/s12144-020-01009-3
SANTROCK, J. W. Adolescência. Tradução: S. M. da Rosa, 14. ed. AMGH, 2013.
SCORSOLINI-COMIN, F.; MANZI-OLIVEIRA, A. B.; CASARINI, K. A.; JACQUEMIN, R. C.; SANTOS, M. A. dos. Avaliação de programas de intervenção com adolescentes: limites, avanços e perspectivas. Journal of Human Growth and Development, v. 21, n. 3, p. 883-893, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v21n3/15.pdf. Acesso em: 28 abr 2023. DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.20041
MARTINS, P. B.; AZEVEDO, J. T. B.; RIEGEL, F.; LOURENÇÃO, L. G.; SILVA, T. F. DA; NODARI, P. R. G.; SILVA, L. S. da; LEMES, A. G.; TERÇAS-TRETTEL, A. C. P.; NASCIMENTO, V. F. do. Predição de suicídio entre adolescentes a partir da última década pré-pandêmica em Mato Grosso. Arq. ciências saúde UNIPAR, v. 27, n. 2, 2023. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/saude/article/view/9366. Acesso em: 28 jan 2024. DOI: https://doi.org/10.25110/arqsaude.v27i2.2023-006
PEARSON, M.; CHILTON, R.; WYATT, K.; ABRAHAM, C.; FORD, T.; WOODS, H. B.; ANDERSON, R. Implementing health promotion programmes in schools: a realist systematic review of research and experience in the United Kingdom. Implementation Science, v. 10, n. 1, p. 149., 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s13012-015-0338-6. Acesso em: 16 out 2021. DOI: https://doi.org/10.1186/s13012-015-0338-6
SENNA, S. R.; DESSEN, M. A. Contribuições das teorias do desenvolvimento humano para a concepção contemporânea da adolescência. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 28, n.1, p. 101–108, 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722012000100013. Acesso em: 16 out 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722012000100013
WATANABE, A. L. A.; COLERE, J.; MARTINS, P. S. O desenvolvimento de habilidades sociais como recursos de promoção à saúde e qualidade de vida. Revista Gestão e Saúde, v. 22, n. 2, p. 96-110, 2020. Disponível em: https://www.herrero.com.br/files/revista/filedd95beae2286c800ec3f8320b88f098a.pdf. Acesso em: 28 jan 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.