IMAGENS DE SI NA PEÇA PUBLICITÁRIA OBRA DE ARTE, DE COCA-COLA
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v1i1.2101Keywords:
Discurso. Anúncio. Publicidade. Coca-Cola.Abstract
This article aims to analyze the discourse engendered in an advertising for the Coca-Cola brand, aiming to verify how the meaning effects are engendered in an advertisement for this brand, which mobilizes a large part of food products (in the of soft drinks and juices) in Brazil. For this analytical procedure, Discourse Analysis is used as a theoretical and methodological tool, specifically the concepts of enunciation scenes developed by Dominique Maingueneau, namely, encompassing scene, generic scene, scenography and ethos. The corpus to be analyzed comprises an advertisement for the Coca-Cola brand, entitled 'Work of Art', widely disseminated by the Coca-Cola channel on YouTube, on March 7, 2023. As it is a famous brand, the advertisements have a large circulation, affecting both spectators and meaning, making the discursive analysis of their advertisements relevant. As a result, at the end of this analytical journey, the possible contributions to understanding the discursive functioning of advertising pieces as catalysts for the “good image” of companies concerned with culture and art are weighed.
References
CHARAUDEAU, P. Discurso político. Trad. de Fabiana Komesu e Dilson Ferreira da Cruz. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
COCA-COLA. Abra-se para que todo dia tenha um sabor especial. YouTube, 01 de março de 2021. Disponível em: https://youtu.be/wdz9XlFOGL4. Acesso em: 23 jun. 2023.
COCA-COLA. Obra de Arte. YouTube, 07 de março de 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kXtupr6dlCI. Acesso em: 21 abr. de 2023.
GONÇALEZ, M. C. Publicidade e Propaganda. IESDE Brasil S.A., 2009. Disponível em: https://books.google.pt/books?hl=pt-PT&lr=&id=mcjMntKor5gC&oi=fnd&pg=PA7&dq=kotler+defini%C3%A7%C3%A3o+de+publicidade+e+propaganda&ots=9X9lsphOZ2&sig=_U3t5M-17X1JmLoPaRo-beffCHo&redir_esc=y#v=onepage&q=kotler%20defini%C3%A7%C3%A3o%20de%20publicidade%20e%20propaganda&f=false. Acesso em: 21 abr. 2023
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de Textos de Comunicação. Trad. Cecília P. Souza e Silva, Décio Rocha. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2004.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e Análise do Discurso. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 8ª ed. Campinas: Pontes, 2009.
PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. (Orgs). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad. Bethânia S. Marianni et al. 5ª ed. Campinas: Ed. Unicamp, 1993. p. 59 – 158.
PÊCHEUX, M. Língua, Linguagens e Discurso. In: PIOVEZANI, C.; SARGENTINI, V. (Orgs.). Legados de Michel Pêcheux: inéditos em análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2011. p. 63 – 75.
SANTOS, A. I.; CÂNDIDO, D. Por um conceito de Propaganda e Publicidade: divergências e convergências. 2017. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2017/resumos/R12-1973-1.pdf. Acesso em: 03 jun. 2023.
SOARES, Thiago Barbosa. Sucesso: discursos contemporâneos de capitalização dos sujeitos. In: SOARES, Thiago Barbosa (org.) Múltiplas perspectivas em Análise do Discurso: objetos variados – São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2018a.
SOARES, Thiago Barbosa. Percurso Linguístico: conceitos, críticas e apontamentos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018b.
SOARES, Thiago Barbosa. Estilos de escrita e de pintura: uma leitura das aproximações entre as produções da literatura, da pintura e do texto; Revista Humanidades e Inovação. v. 5 n. 7, 2018c. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/767. Acesso em: 5 jan. 2024.
SOARES, Thiago Barbosa. Teoria Crítica e Análise do Discurso: a mídia como objeto comum; Universidade Federal do Tocantins, Estudos da Linguagem; Revista Porto das Letras, Vol. 05, Nº 01, Porto Nacional –TO, 2019a. p. 28-31. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/6159. Acesso em: 1 jan. 2024.
SOARES, Thiago Barbosa. Formação discursiva: uma noção com dois fundadores. In: Leitura, discurso e produção dos sentidos: múltiplas abordagens. Osalda Maria Pessoa (org.). Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2019b. p. 37-51
SOARES, T. B.; SANTOS, D. V. S. (Im)prováveis presidentes do Brasil: uma análise das imagens de si nos pronunciamentos de posse dos presidentes Lula e Bolsonaro. Humanidades & Inovação. v. 7 n. 24 (2020): Análise do Discurso: o que é e como se faz? Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1816 Acesso em: 03 jun. 2023.
SOARES, Thiago Barbosa. Composição discursiva do sucesso: efeitos materiais no uso da língua. / Thiago Barbosa Soares. – Brasília: EDUFT, 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/editora/article/view/9170. Acesso em: 26 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.