EXPERIMENTAL ACTIVITY: EXPERIENCE IN THE SUPERVISED INTERNSHIP OF THE STATE PUBLIC NETWORK IN THE MUNICIPALITY OF PIUM - TO
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v1i1.2097Keywords:
experimentação; construção do conhecimento; ensino de química.Abstract
The study exposes the reflection on carrying out an experimental activity, with the participation of students, which developed and constructed the content of acids and bases. The activity was developed during classroom management in the 1st semester of 2023, in a state public education unit, located in the Municipality of Pium, in a class of 40 students from the 1st Year of High School. On 03/09/2023, students watched a 100-minute conduction, taught by the intern on Inorganic Functions (acids, bases) and their relationship with everyday life. On 03/23/2023, an experiment was carried out on the acid-base indicator related to the inorganic functions of acids and bases. The students were organized into groups (5 members) to carry out the experimental activity. The experiment was carried out following an experimental script, prepared by the intern and approved by the ECS advisor, supervising teacher and distributed to each member of the groups formed. The experimental class held provided the opportunity to produce knowledge about Inorganic Functions, subtopic, acidity and basicity of substances. Through the experiment, the students related the acidic or basic nature of substances they use on a daily basis, bringing theory and practice closer together, creating possibilities for the progress of scientific knowledge. Carrying out the experimental class achieved the desired objective, verifying the acidic and basic nature of substances in the student's daily life, indicating the inseparability of theory and practice, enabling students to have an experience to build their knowledge, establishing the importance of experimentation in the learning process.
References
ALVES, W. F. A formação de professores e as teorias do saber docente: contexto, dúvidas e desafios. Revista Educação e Pesquisa, v. 33. n. 2. p. 263- 280. 2007. https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000200006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000200006
ARAÚJO, O. H. A.; MARTINS, E. S. Estágio curricular supervisionado como práxis: algumas perguntas e possíveis de respostas. Revista Reflexão e Ação, 28(1), 191–203. 2020. http://dx.doi.org/10.17058/rea.v28i1.120902. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v28i1.12902
BARREIRO, I. M. de F.; GEBRAN, R. A. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na Formação de Professores. 1 ed. São Paulo: Avercamp, 2006.
BEZERRA, J. I. S.; FONSECA, G. F. The education psychology and the interfaces with the educational formation: an analysis of the supervised stages. Research, Society and Development, 7(6), e1376363. 2018. https://doi.org/10.17648/rsd-v7i6.363 DOI: https://doi.org/10.17648/rsd-v7i6.363
CRUZ, J.B. Laboratório. Brasília: Universidade de Brasília, 2007. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/profunc/13_laboratorios.pdf. Acesso em: 18 ago. 2023.
FIN, J. G. J.; UHMANN, R. I. M. Reações Químicas no Ensino de Química: Compreensões por meio da Experimentação. Revista Debates em Ensino de Química, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 128–139, 2023. DOI: 10.53003/redequim.v9i3.5713. Disponível em: https://journals.ufrpe.br/ index.php/REDEQUIM/article/view/5713. Acesso em: 29 dez. 2023.
FRANCISCO JR, W. E.; FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R. Experimentação Problematizadora: Fundamentos Teóricos e Práticos para a Aplicação em Salas de Aula de Ciências. Química Nova. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc30/07-PEQ-4708.pdf. Acesso em 20 abr. 2023.
GUIMARÃES, C. C. Experimentação no Ensino de Química: Caminhos e Descaminhos Rumo à Aprendizagem Significativa. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 31, n. 3, p.198-202, 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_3/08-RSA-4107.pdf. Acesso em 15 ago. 2023.
MANARA, A. S.; MARZARI, M. R. B.; RUPPENTHAL, R. Student-teacher: resigning knowledge through the path and perception of the supervised curriculum internship. Research, Society and Development,10(11), e562101120017. 2021. https://doi.org/10.3 3448/ rsd-v10i11.20017 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i11.20017
OLIVEIRA, L.; SIQUEIRA, L.; SANTOS, J.; OLIVEIRA, N. Construção de calorímetro com material alternativo para auxiliar o aprendizado de termoquímica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUIMICA, 59., 2019, João Pessoa. Anais Eletrônicos [...]. João Pessoa, 2019. Disponível em: https://www.abq.org.br/cbq/2019/trabalhos/6/1798-28284 .html. Acesso em: 25 ago. 2023
PEREIRA, W.M.; SANTOS, D. D. J. DOS; NETO, J. A. DE Q.; VALASQUES, G. S.; BARROS; J. M. A importância das aulas práticas para o ensino de química no ensino médio. Scientia Naturalis, v. 3, n. 4, p. 1805-1813, 2021. Disponível em: https://periodicos. ufac.br/index.php/SciNat/article/view/5809. Acesso em: 10 ago. 2023 DOI: https://doi.org/10.29327/269504.3.4-20
PERES, G. P.; NÚNES JÚNIOR, D. P. A importância do estágio curricular supervisionado na formação de professores/AS. Revista de Educação do Vale do Arinos - RELVA, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 153–164, 2021. DOI: 10.30681/relva.v8i1.5726. DOI: https://doi.org/10.30681/relva.v8i1.5726
ROCHA, E. do A.; SILVA, A. J. N. da. (2020). O estágio curricular supervisionado de observação: Tecendo reflexões e refletindo sobre esse espaço de formação. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 5(7), 61–71. 2020. https://doi. org/10.32749/nucleodoconhecimento. DOI: https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/estagio-curricular
SALESSE, A. M. T. A experimentação no ensino de Química: importância das aulas práticas no processo de ensino aprendizagem. Monografia (Especialização) - Curso de Pós Graduação em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino, Modalidade de Ensino A Distância, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jsp. Acesso em: 25 nov. 2023
SANTANA, R.O.; SILVA, R.C.; VIANA, C.C.; JOSAPHAT, E.; RAMOS, L.P.; CHERMONT, J.N.M.; QUEIROZ, F.A.; SANTOS, L.J.S. A experimentação como ferramenta pedagógica na amostra de química: socializando saberes com produções de estudantes do ensino médio. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUIMICA, 58., 2019, João Pessoa. Anais Eletrônicos [...]. João Pessoa, 2019. Disponível em: http://www.abq.org.br/cbq/2018/trabalhos/6/1982-23566.html. Acesso em: 25 dez. 2023
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. rev. atual. São Paulo: Cortez, 2016.
SILVA, V. C. DA, CORREIA., J. A. V.; DE PAULA., N. L. M. O ensino da química nas turmas de 2º ano do ensino médio em uma escola profissionalizante do município de Iguatu/CE. [Apresentação de Pôster]. In: Congresso Nacional de Educação (CONEDU), Anais eletrônicos... [S.I]: Editora Realize. 2017. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV073_MD1_SA2_ID2351_06102017121706.pdf.Acesso em: 20 dez. 2023.
SILVA, E. F.; FERREIRA, R. N. C.; SOUZA, E. de J. Aulas práticas de ciências naturais: o uso do laboratório e a formação docente. Revista Educação: Teoria e Prática, [S. l.], v. 31, n. 64, p. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15360. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15360
SOUSA, L. G.; VALÉRIO, R. B. R. Química experimental no ensino remoto em tempos de Covid-19. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 1–10, 2021. Disponível em:https://revistas.uece.br/ui/handle/1/20783unemat.br/index.php/relva/article/view/5726. Acesso em: 29 dez. 2023.
VIROLI, S. L. M.; MEDEIROS, G. H. DE.; CARVALHO, N.P.; ALVES, T. T.; SOUZA, K. DE J.; SOUSA, Y. P.; JESUS, R. S. DE; ARAÚJO, T. L.; LANÇA, A. C.; SILVA, F. DE P. E; RAMOS, M. L. The Supervised Internship I in the conception of the Chemistry Degree students: Analysis of the responses to the Curriculum Internship Supervision questionnaire. Research, Society and Development, 10(10),e168101018695. 2021. https://doi.org/10.33448/rsd- v10i10. 18695. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i10.18695
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.