A LOOK AT LITERACY AND LITERACY PROCESSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC:
REVIEW OF EXPERIENCE REPORTS (2019 – 2023)
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v12i1.1698Keywords:
Scientific Literacy, Technology, Literacy, PandemicAbstract
The present work investigated the processes of literacy and literacy that occurred during the COVID-19 pandemic through some selected and analyzed articles that spoke to our objectives, within the time frame from 2019 to 2023. Starting from a cultural socio-historical view, we know that learning is a result, among other aspects, of exposure to the cultural universe and mediated by a more experienced person. Much has been discussed about the pedagogical efforts of teachers in the sense of reinventing their practice to acquire skills and competences so that their students could become literate through technological resources. In this sense, we sought in a qualitative perspective, through a bibliographic review of some experience reports, to highlight the experiences of teachers, observing their pedagogical difficulties, in order to find elements that verify the development of students in this scenario of social distancing. In addition, to elucidate reading practices in remote teaching, within a context of scientific and technological literacy in basic education, and also to seek to understand how technology contributed to the teaching-learning process, and how this context impacted the actions carried out by teachers of basic education. The results show that mere access to resources and technologies was not enough to guarantee learning situations, with the teacher's role being relevant, as a mediator, in the literacy and literacy processes.
References
ARANTES, P. B.; TOQUETÃO, S. C. Multiletramentos na infância: como ficam as crianças no isolamento provocado pela pandemia covid-19? In: LIBERALI et al. (Org.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.
ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.
BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF., 26 jun 2014. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 23 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. (2020). CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos637152388/89051-cne-aprova-diretrizes-para-escolas-durante-a-pandemia. Acesso em: 07 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. (2007). Educação de Jovens e Adultos: uma memória contemporânea 1996 – 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=657-vol1ejaelt-pdf&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 23 de jun. 2023.
COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, Ana E. (2014). Letramento Digital. In: Frade, Isabel C. A. S et al. (Orgs.). Glossário CEALE*. Termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para Educadores. Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita - CEALE. Faculdade de Educação da UFMG. Belo Horizonte.
DIAS, Regina de Jesus. Prática de leitura e escrita no contexto da pandemia covid-19: uma análise de ensino híbrido em uma turma de 1º ano do ensino médio. (2021). Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/bitstream/handle/123456789/1570/TCC_Pr%c3%a1tica_LeituraEscrita_Contexto_Pandemia.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 07 jun. 2023.
DUDENEY, G.; HOCLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. Tradução: M. Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2016.
FARIAS, Mirian Zuqueto.; GIORDANO, Cassio Cristiano. Educação em tempos de pandemia de COVID19: Adaptação ao ensino remoto para crianças e adolescentes. E24 Série Educar - Volume 44 – Tecnologias Organização: Editora Poisson – Belo Horizonte–MG: Poisson, 2020.
FEITOSA, Rita Celiane Alves.; SANTOS, Sandra Alexandre dos. Os efeitos do distanciamento social em contexto de pandemia (covid-19) no desenvolvimento cognitivo da criança em processo de alfabetização: uma visão vygotskyana. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA9_ID6332_01102020213446.pdf. Acesso em: 07 jun. 2023.
FREITAS, Ana Célia Sousa.; ALMEIDA, Nadja Rinelle Oliveira de.; FONTENELE, Inambê Sales. Fazer docente em tempos de ensino remoto. 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br. Acesso em: 07 jun. 2023.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.
GOMES, Eliana Maria. Alfabetização e letramentos em tempos de pandemia: uma análise de relatos de experiência. p. 1-42, Belo Horizonte, out. 2021. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/39625/1/Proleitura%20TCC%20Eliana%20Gomes_Final%20nov%202021.pdf. Acesso 15 de mar. 2023.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LIST, A.; BRANTE, E.; KLEE, H. A framework of pre-service teachers’ conceptions about digital literacy: Comparing the United States and Sweden. Computers & Education, v. 148, p. 103788, abr. 2020. ISSN 03601315. DOI: 10.1016/j.compedu.2019.103788. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0360131519303380. Acesso em: 20 jun. 2023.
MACHADO, Gean Fábio Carrijo. Os desafios e as possibilidades para ensinar em tempos de pandemia: estratégias de ensino para o ciclo alfabetizador. 2021. Disponível em: https://educacaobasicaemfoco.net.br/04/Artigos/Os_desafios_e_as_possibilidades_para_ensinar_em_tempos_de_pandemia_FERREIRA-S-N_SANTOS-K-A-C_MACHADO-G-F-C.pdf. Acesso em: 07 jun. 2023.
OLIVEIRA, Dalila Andrade.; PEREIRA JUNIOR, Edmilson Antonio. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. 2020. Disponível em: Trabalho docente em tempos de pandemia - Retratos da Escola https://retratosdaescola.emnuvens.com.br. Acesso em: 07 jun. 2023.
PEREIRA, R.; TOLEDO, R. Alfabetização em tempos de pandemia: o que fazer com as crianças em casa, em tempos de distanciamento social? In: LIBERALI et al. (Org.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível / Organizadores: Campinas, SP: Pontes Editores, 2020. p. 217-226.
PINHEIRO, Petrilson. Letramento a distância na (e na pós) pandemia. Revista Linguagem em Foco, a head of print, v.12, n.2, 2020. p. 1 - 14. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/ar-ticle/view/3603.
VIDOTTI DE REZENDE, M. O conceito de letramento digital e suas implicações pedagógicas. Texto Livre, Belo Horizonte- MG, v. 9, n. 1, p. 94–107, 2016. DOI: 10.17851/1983-3652.9.1.94-107. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16716. Acesso em: 18 jun. 2023.
VIEIRA, Letícia.; RICCI, Maike C. C. A educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. 2020. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/udesc/id_cpmenu/7432/EDITORIAL_DE_ABRIL___Let_cia_Vieira_e_Maike_Ricci_final_15882101662453_7432.pdf. Acesso em: 07 jun. 2023.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
SANTOS, M. N. dos.; SANTOS, A. dos.; BALBINOT, C.; ROSA, C. T. W. da. Alfabetização científica: análise em atividades desenvolvidas nos anos finais do ensino fundamental. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, p. e21026, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i1.11845. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11845. Acesso em: 07 jun. 2023.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2001.
UNESCO. Educação: do fechamento das escolas à recuperação. 2020. Disponível em: https://www.unesco.org/pt/covid-19/education-response. Acesso em: 07 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.