A FUNÇÃO DO CUIDAR E EDUCAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL EM TEMPOS DE PANDEMIA NO MUNICÍPIO DE PARANAGUÁ-PR
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.1553Keywords:
Educação Infantil; Pandemia; Ensino Remoto; Pais; Professores.Abstract
The aim of this paper was to understand how the process of experiencing Early Childhood Education remotely took place in the municipality of Paranaguá -PR, from the point of view of parents and teachers and what impacts this could have on the school process of these children. The year 2020 saw the Coronavirus pandemic spread at an accelerated rate, and accompanied by restrictive measures to prevent the spread of the virus, the Ministry of Education decided to start remote classes at all levels and stages of education. Society experienced a unique moment and remote learning took over the homes of every student in the country. This change happened very quickly, so teachers had to adapt and adopt strategies to make the classes effective. Our discussion will focus on caring and educating, the function of early childhood education and the role of the teacher at this stage of education. In a way, this process was not carried out remotely by teachers, but by those who went through this period with the children. We sought to address how remote teaching was in the pandemic in the general world context, in Brazil and specifically in the municipality of Paranaguá, what strategies the Municipal Department of Education adopted and how each Municipal Teaching Center was organized so that this moment occurred, seeking through field research, an answer to our problem.
References
BARBOSA, Maria Carmen Silveira; GOBBATO, Carolina. Tópicos para (re) pensar os rumos para a educação infantil (pós) pandemia. Zero-a-seis, v.23, n. 44, 2021 DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e81274
BEZERRA, Lisandra Maria Rodrigues da Silva; LIMA Alexandre da Silva. Uma breve reflexão de como a disciplina positiva pode auxiliar no processo pedagógico da educação infantil. Anais VII CONEDU – Ed. Online. Realize Editora, Campina Grande, 2020.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente, ECA. Lei n.º 8.069/1990. Brasília, DF: Senado Federal, 1990.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Brasília, 1996.
BRASIL.. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação Brasília, 2018.
BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Ministério da Educação. CNE/CEB. Brasília, 1999
BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1998.
CASTELLI, Carolina Machado; DELGADO, Ana Cristina Coll. Educação infantil na pandemia e pós-pandemia: Reflexões sobre o emparedamento das crianças. Sociedad e Infancias, v. 5, n. 2, 2021. DOI: https://doi.org/10.5209/soci.77913
CRAIDY, Carmem Maria; KAERCHER, Gládis. Educação infantil: pra que te quero? Artmed Editora, 2009.
ESTREITO, Milena Moraes do. Educar e cuidar no cotidiano da creche: memórias (auto) biográficas sobre o estágio na Educação Infantil. 2019.
FOREST, N. A.; WEISS, S. L. I. Cuidar e educar: perspectivas para a pratica pedagógica na educação infantil. Revista Leonardo Pós, v. 1, n. 3. Blumenau, 2003.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. Ed. Editora Atlas SA, 2008.
GOERDET, Lidiane; ARNDT, Klalter Bez. Fontana. Mediação pedagógica e educação mediada por tecnologias digitais em tempos de pandemia. Revista Criar Educação, v. 9, n. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.18616/ce.v9i2.6051
LAGUNA, Thalyta Freitas dos Santos et al. Educação remota: desafios de pais ensinantes na pandemia. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, v. 21, 2021.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos Educação Infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez. 2002
OLIVEIRA, Sidmar da Silva; SILVA, Obdália Santana Ferraz; SILVA, Marcos José de Oliveira. O educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Educação, v. 10, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p25-40
PALÚ, Janete Jenerton; SCHÜTZ, Arlan; MAYER, Leandro. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. DOI: https://doi.org/10.46550/978-65-991146-9-4
PORTILHO, Evelise Maria Labatut; TOSATTO, Carla Cristina. A criança e o brincar como experiência de cultura. Revista Dialogo Educacional, v. 14, n. 43, 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.043.DS05
SEMEDI, Secretaria Municipal de Educação de Paranaguá. Paranaguá, Paranaguá. 2020.
SILVA, Edna Lúcia da; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. UFSC, Florianópolis, 4ª ed., v. 123, 2005.
SOUSA, Angélica da Silva; OLIVEIRA Guilherme Saramago; ALVES, Laís Hilário. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 43, 2021.
TEIXEIRA, Hélita Carla; VOLPINI, Neli. A importância do brincar no contexto da educação infantil: creche e pré-escola. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, Bebedouro – SP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.