A MATEMÁTICA NA MICROSCOPIA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA EXTENSIONISTA
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.2986Keywords:
Matemática; microscopia; ensino de ciências; extensão universitária.Abstract
This work describes the experience of a workshop given during National Science and Technology Week, 2017, with the theme: Mathematics is in everything! The proposed workshop was entitled "mathematics in microscopy" and was offered to Science and Biology teachers from public and private schools in the municipality of Teófilo Otoni, Minas Gerais. The experience within the workshop contributed to the improvement of primary school teachers in terms of using the microscope in practical classes, as well as highlighting the transversality of mathematics in this context. The activity provided reflection, sharing of experiences and exchange of knowledge in the face of a timeless difficulty in basic education: understanding the microscopic structure of the human body and the existence of a reality that is not captured by the resolving power of the human eye.
References
ACKERMANN, Pieter Cornelius. The suitability of multimedia resource for teaching undergraduate histology in a developing country. Pretoria, 2004. Disponível em: https://repository.up.ac.za/handle/2263/24565?show=full. Acesso em: 14 out. 2024.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e inovação. 20ª Semana Nacional de Ciência e Tecnologia. [Brasília]: Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação, 20 set. 2023. Disponível em: <https://www.ifsp.edu.br/ultimas-noticias/217-semana-nacional-de-ciencia-e-tecnologia-2017-a-matematica-esta-em-tudo>. Acesso em: 19 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Semana Nacional de Ciência e Tecnologia 2017: a Matemática está em tudo! [São Paulo]: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, 19 out. 2017. Disponível em: <https://www.ifsp.edu.br/ultimas-noticias/217-semana-nacional-de-ciencia-e-tecnologia-2017-a-matematica-esta-em-tudo>. Acesso em: 19 dez. 2023.
BORGES, Marcelo Gules. Escala e Biologia: percepção e vida no Antropoceno. IN: A Matemática está em tudo: Compreendendo o desenvolvimento científico a partir da Matemática em diálogo com as Ciências da Natureza. UFSC/CED/NUP, 2017. 57 P. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1YyljhHmKSAv8aJ_AFcBpWwADK4Q9NMEf/view. Acesso em: 14 out. 2024.
GIOPPO, Christiane;.SCHEFFER, Elisabeth Weinhardt; NEVES, Marcos C. Danhoni. O ensino experimental na escola fundamental: uma reflexão de caso no Paraná. Educar, n. 14, p. 39-57, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/YXgMBd57ZwqJNRN4QdNNzXS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 out. 2024.
GOTTARDO, Laís; RIBEIRO, Wilton Alves; FRIEDRICH, Simoni Priesnitz; DOS SANTOS, Eliane Gonçalves; GULLICH, Roque Ismael da Costa; SANTO, Erica Hermel do Espírito. Observação de células em microscópio: identificando as diferentes formas celulares. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 3., 2015, Santo Ângelo, RS. Anais. Santo Ângelo: Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, 2015. Disponível em: https://portaleventos.uffs.edu.br/index.php/SEPE-UFFS/article/view/1404/1197. Acesso em: 15 out. 2024
OLIVEIRA, Maria Inês Braga; DA SILVA, Maria Isabel; DE ABREU, Isaac Holanda; PEREIRA, Vilma Camila Aparecida de Souza; DA SILVA, Grazielly Sebrenski; MAGALHÃES, Marcela dos Santos. Uma proposta didática para iniciar o ensino de Histologia na educação básica. Rev. Ciênc. Ext. v.12, n.4, p.71-82, 2016. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1235/1304. Acesso em: 15 out. 2024.
RODRIGUES, Ultamir Miranda. Transversalidade e matemática: uma proposta para o ensino de medidas de massa no 7º ano do ensino fundamental através da questão social “Alimentação para a saúde”.Trabalho Conclusão de Curso. Tefé/Amazonas. 2021. Disponível em: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/bitstream/riuea/3668/1/Transversalidade%20e%20matem%C3%A1tica%20%20uma%20proposta%20para%20o%20ensino%20de%20medidas%20de%20massa%20no%207%C2%BA%20ano%20do%20ensino%20fundamental%20atrav%C3%A9s%20da%20quest%C3%A3o%20social%20%20alimenta%C3%A7%C3%A3o%20para%20a%20sa%C3%BAde.pdf. Acesso em: 15 out. 2024.
SANT’ANA, Paulo Luís; MACHADO, Cristiane Tolentino; DOS SANTOS, Conceição Aparecida; SILVA, Robson Campos. Práticas educacionais: diferentes abordagens no ensino de histologia. Rev. Ciênc. Ext. v.13, n.4, p.162-173, 2017. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1566/1446. Acesso em 15 out.2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.