POLÍTICAS PÚBLICAS EDUCACIONAIS DE INCLUSÃO SOCIAL

PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES FOR SOCIAL INCLUSION

Authors

  • Antonio Júlio Celestino Faustino Instituto Federal de Rondônia campus Porto Velho Zona Norte
  • Aguinaldo Pereira Instituto Federal de Rondônia - IFRO

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.2462

Keywords:

Políticas Públicas; Educação Inclusiva; Inclusão Social.

Abstract

Public educational policies for social inclusion have proven essential to promote a more just and egalitarian society. Social inclusion through education requires a comprehensive and holistic approach, ranging from access to school to student permanence and success. This article has as its main objective to identify the public educational policies of social inclusion that have proven effective in promoting an accessible, equitable and quality education for all individuals. For this, this article was built based on a literary review of qualitative character, subsidized by articles, scientific journals, and other publications in the area of education, having authors such as Farias; Bezerra; Malusá, (2018); Caimi and Luz (2018); Teixeira (2019); Coelho (2020), Mendes e Reis (2021) as the main references for the construction of this article. Thus, as a result, it is believed that it is crucial that there are investments and concrete actions to fill these gaps, ensuring that these students have access to adequate resources and trained professionals. The presence of multifunctional resource rooms and specialized teachers is critical to promoting inclusion and ensuring quality and equitable education for all students, regardless of their individual needs. However, it is important to emphasize that public educational policies for social inclusion must be accompanied by monitoring and evaluation mechanisms to verify their effectiveness and make necessary adjustments. The involvement of all actors involved in the educational process – governments, educators, families, and communities – is crucial to the success of these policies. Building strong partnerships and the active participation of civil society are essential for the implementation and sustainability of social inclusion policies.

References

BRASIL, Resolução CNE/CEB n. 2. MEC, Brasília, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: mai/jun. 2023.

BRASIL, Política Nacional de Educação Especial na Perspectivas de Educação Inclusiva, MEC, Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: mai/jun. 2023.

CAIMI, F. E.; LUZ, R. N. Inclusão no contexto escolar: estado do conhecimento, práticas e proposições. Revista Educação Especial, vol. 31, núm. 62, 2018.

CAMPBELL, S. I. Múltiplas Faces da Inclusão. Rio de janeiro: Wak Ed. 2009, 224p.

COELHO, C. P. Flexibilização curricular no ensino de ciência nos anos iniciais do ensino básico: a experimentação de cromatografia no estudo da fotossíntese para alunos cegos. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Federal do Pampa, 2020. Disponível em: https://repositorio.unipampa.edu.br/jspui/handle/riu/5558. Acesso em: mai/jun. 2023.

FARIAS, J. M. S., BEZERRA, E. P., MALUSÁ, S. Políticas públicas para a educação especial e inclusão no sistema educacional brasileiro. Revista Educação e Políticas em Debate. v. 7, n. 3, p. 419-430, set./dez. 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MATISKEI, A.C.R.M. Políticas Públicas de Inclusão Educacional: desafios e perspectivas. Educar, Curitiba, n. 23, p. 185-202, Editora UFPR, 2004.

MENDES, L. C.; REIS, D. A. Políticas públicas de educação inclusiva no Brasil e na Bahia: avanços e recuos. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 3, 2021.

SOUZA, C. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, nº 16, jul/dez 2006, p. 20-45

TEIXEIRA, A. M. Inclusão escolar na perspectiva docente: a realidade do atendimento educacional especializado nas escolas públicas municipais de Uruguaiana/RS. 107 p. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal do Pampa, Campus Uruguaiana, Uruguaiana, 2019

Published

2024-05-29

How to Cite

Antonio Júlio Celestino Faustino, & Pereira, A. (2024). POLÍTICAS PÚBLICAS EDUCACIONAIS DE INCLUSÃO SOCIAL: PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES FOR SOCIAL INCLUSION . Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 5(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.2462